Home > Nieuws > Nieuwsbericht
05-10-2012 NVC’s Noten voor verpakkingsinnovaties

Op 2 oktober 2012 is de Gouden Noot van het NVC uitgereikt aan HAK en Plato product consultants met het HAK 1-2-OPEN deksel. De Zilveren Noot ging naar Packable BV met het begasbare karton in Halopack, en de Bronzen Noot was voor de rijpingsfolie van Pack-Age van DSM.

1-2-OPEN deksel

De innovatie die HAK en Plato product consultants instuurden wist de jury het meest te bekoren en kreeg daarom de Gouden Noot. De innovatie scoort uitstekend op alle drie de duurzaamheidskenmerken, aldus de jury. De pot is gemakkelijk te openen en het product is zichtbaar (people). Lang(er) houdbare conserven helpen bij het tegengaan van voedselverlies. De gebruikte materialen zijn bovendien recyclebaar en worden ook gerecycled (planet). Retailers, levensmiddelenfabrikanten, verpakkingsleveranciers en recyclers mogen rekenen op voldoende rendement (profit).

Begasbaar karton met folie

Halopack kreeg de Zilveren Noot toegekend. Met het begasbare karton worden vlees, vis en salades fraai gepresenteerd in combinatie met het toepassen van een beschermende atmosfeer. Bakjes worden namelijk driedimensionaal gelamineerd, waarbij na gebruik de folie en het karton weer kunnen worden gescheiden met de ‘easy peel’-techniek.

De jury oordeelde dat in termen van duurzame ontwikkeling de HALOPACK convenience (people) biedt. Bovendien zorgt het voor productbescherming door begassing en een verantwoorde inzet van verpakkingsmaterialen (planet). Het is een verpakkingssysteem dat waarde creëert voor de gehele keten heen (profit).

Pack-Age

De Bronzen Noot ging naar Pack-Age van DSM. De folie verbetert het rijpen van kaas en verhoogt de houdbaarheid. De folie vermindert bovendien de productverliezen die samenhangen met het aanbrengen van en vervolgens weer verwijderen van de korst. Het is dan ook een illustratie van de meerwaarde die verpakkingen kunnen bieden, aldus de jury. De hele supply chain van kaas is meegenomen. Pack-Age scoort ook sterk op duurzaamheid: Er gaat minder kaas verloren, omdat het ontkorsten verdwijnt (planet). Bovendien gaat er minder werk zitten in het aanbrengen en weer verwijderen van korsten (people) en de waarde van de kaas neemt toe door de betere rijping (profit).